Op Kindcentrum Regenboog volgen wij de ontwikkelingen van onze leerlingen door hen te observeren, door met hen te praten, door hun werk na te kijken en door toetsen af te nemen die bij de methode horen. Daarnaast nemen wij, 2x per jaar, toetsen van Cito af. Door de leerlingen nauwkeurig in hun ontwikkeling te volgen, kunnen wij bijtijds actie ondernemen als kinderen achterblijven of ver vooruit zijn. Door de resultaten van de toetsen te vergelijken met de resultaten van andere scholen in Nederland, weten we ook hoe de school presteert op de verschillende vakgebieden.
Portfolio
Binnen onze school vinden we de ontwikkeling van leerlingen heel belangrijk. We willen kinderen invloed en eigenaarschap geven op hun eigen leerproces, zowel bij hun persoonlijke als cognitieve ontwikkeling. Een uitvloeisel van ‘the leader in me’. We geloven en ervaren dat intrinsieke motivatie hierbij een belangrijke rol speelt. Door middel van het portfolio maken kinderen hun eigen leerproces zichtbaar en verzamelen hier bewijs voor. Het rapport met methoderesultaten, zal een onderdeel van het portfolio zijn. In de map van het portfolio vindt u o.a.
- Wie ben ik, wie wil ik zijn.
- Welke leiderschapsgewoonten zet ik in.
- Hoe is mijn gedrag/werkhouding is in de klas.
- Vaardigheden die ik beheers of nog moeilijk vind.
- Hier ben ik trots op.
In februari/maart ontvangt u een uitdraai van de grafiek met de Cito-resultaten tijdens de oudercontactavond. In juni ontvangt u het tweede overzicht. De leerlingen van de kleutergroepen krijgen in februari, zoals gebruikelijk, hun plakboek mee.
Doubleren (blijven zitten)
We proberen het aantal kinderen dat blijft zitten (doubleren) zoveel mogelijk te beperken. Toch kan het gebeuren dat wij inderen een extra jaar aanbieden. Dit komt vooral voor in de groepen 1 en 2, waar we spreken van kleuterverlenging (0-9 %) en in de groepen 3 en 4 (0-2%). Vanaf groep 5 komt het nog maar zelden voor dat kinderen doubleren. Als een kind op eerdere vakgebieden/onderdelen de aansluiting met het volgende leerjaar zal gaan missen, is doubleren een mogelijkheid. Wel moet duidelijk zijn dat het extra jaar een reële kans van slagen heeft. De beslissing voor een doublure valt eind mei. Ouders worden hierover ingelicht door de school.
Naar het voortgezet onderwijs
Op Kindcentrum Regenboog krijgt uw kind in groep 7 al een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op de resultaten die tot dan toe zijn behaald. Daarbij wordt ook gekeken naar de werkhouding van de leerling. In groep 8 nodigen we u halverwege het schooljaar uit voor een adviesgesprek. Tijdens dit gesprek geven we advies gebaseerd op de resultaten van de Citotoetsen en methode toetsen welke uw kind tijdens de hele schoolcarrière heeft behaald, de ervaringen van de leerkracht met uw kind omtrent leerhouding en ontwikkeling en de leervoorkeuren van uw kind. De Cito eindtoets Basisonderwijs, die in april in groep 8 wordt afgenomen, is een laatste onderdeel van de keuze voor het voortgezet onderwijs.
Resultaten
De afgelopen jaren lagen de scores van de Cito-eindtoets op Kindcentrum Regenboog steeds boven de inspectienorm en boven het landelijk gemiddelde. Dit sluit aan bij de ‘blauwe norm’ die wij onszelf als Octantscholen opleggen. Ieder jaar bepalen we als scholen onze eigen doelen, los van de landelijke trend. Met deze zogenoemde blauwe norm stellen we voor onszelf het einddoel voor de school vast.
Kindcentrum Regenboog | Inspectienorm | |
---|---|---|
2020 | Geen eindtoets | Geen eindtoets |
2021 | 538,8 | 535,0 |
2022 | 539 | 535,2 |
2023 | 538,7 | 535,3 |
Schoolvorm | Percentage |
---|---|
Vmbo | 35% |
Vmbo/Havo | 19% |
Havo | 16% |
Havo/Vwo | 2% |
Vwo | 28% |